Tip de redactie: info@dorpsraadhaelen.nl

logo_outline X 10v2

Voorzieningen

Wensbus Leudal

De wensbus is een vervoermiddel ter beschikking gesteld door Provincie Limburg voor iedereen in het gebied dat ligt rond de kernen Baexem, Buggenum, Haelen, Heythuysen, Heibloem, Horn, Hornerheide, Neer, Nunhem en Roggel. Iedere inwoner van dit gebied mag gebruik maken van de bus mits zij/hij op eigen kracht de wensbus kan betreden. Een rollator mag mee. Huisdieren in overleg met coördinator en chauffeur.
De Stichting Wensbus Leudal is de vergunninghouder. Leden van de seniorenvereniging Buggenum, Nunhem en Neer begeleiden de chauffeurs, allen vrijwilligers, en zorgen ervoor dat de bus van maandag tot en met vrijdag op de weg is. Het hele team bestaat uit 25 vrijwilligers.

Voor meer informatie en reserveren zie https://www.wensbusleudal.nl

AED’s in Haelen

Wekelijks worden in Nederland ruim 300 mensen getroffen door een plotselinge stilstand in de bloedsomloop. In ongeveer 80% van de gevallen gebeurt dat thuis. Op zulke kritieke momenten is het goed als er hulp dichtbij is.  Als direct 112 gebeld wordt, binnen drie minuten gestart wordt met reanimeren en binnen 6 minuten een stroomstoot gegeven wordt met een AED stijgt de overlevingskans naar ongeveer 40%.

Een automatische externe defibrillator (kortweg AED) is een draagbaar toestel dat wordt gebruikt bij een persoon met een stilstand in de bloedsomloop. Op een geautomatiseerde manier wordt dan een elektrische schok toegediend, met als doel het hart weer in een normaal ritme te brengen.

Op het moment dat bij de Meldkamer (via 112) melding wordt gemaakt van een (mogelijke) reanimatie wordt niet alleen de ambulance op pad gestuurd. Ook inwoners (vrijwilligers) met een reanimatiediploma kunnen gealarmeerd worden. Deze vrijwilligers en AED’s zijn aangesloten bij het hartslag.nu. Alarmering gaat via SMS of via de app op de mobiele telefoon.
zie ook:

WhatsApp Buurtpreventie

WhatsApp buurtpreventie Haelen
Wilt u ook deelnemen aan uw Buurt-whatsappgroep?
Meld u aan via whatsapp.haelen@gmail.com.
Uw smartphone is het middel om mensen in uw buurt te informeren over wat u heeft gezien en wat u daarvan denkt. Door een bericht te plaatsen in de WhatsApp-groep van uw gebied ontvangen meerdere mensen uit uw omgeving de melding en kunnen mee gaan kijken. Waar nodig kan er in de groep overlegd worden of door iemand uit de groep de Politie worden geïnformeerd.

Meldingen

Klachten, meldingen en verzoeken openbare ruimte
Wilt u een melding doen van zaken die betrekking hebben op (sociale) veiligheid, milieuklachten of het beheer en onderhoud van uw woon- en leefomgeving?
Dit kunt u digitaal doen via het interactieve web formulier van Meldpunt Leudal.
U kunt uw melding ook telefonisch doen via tel: (0475) 85 90 00.  Bereikbaar op :

• maandag en woensdag van 8.30 – 17.00 uur,
  • dinsdag en donderdag van 8.30 – 19.00 uur
  • vrijdag van 8.30 – 13.00 uur.